23948sdkhjf

Klik-klik-klik – onlinesalg vokser

Andelen af danskere, der handler mad online er vokset 60 pct. de seneste fire år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Var det noget med en krogmodnet t-bone steak af gris direkte i indbakken? Eller måske bare til gadedøren. Det skriver erhvervsmediet DI Business.

Danish Crown har netop slået de virtuelle døre op til sin nye webshop Dyrbar.dk, der sælger  okse-, kalve- og grisekød direkte til forbrugere. 

Slagterikoncernen er dermed et eksempel på en stærkt stigende trend, hvor stadigt flere danske virksomheder tilbyder deres varer

I løbet af de seneste to år er salg via e-handel vokset 24 procent for virksomheder med flere end 10 ansatte, så cirka en fjerdedel af alle danske virksomheder i dag har nethandel. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

- Forbrugerne forventer i dag at kunne få adgang til alt online. Det vil også sige, at alt kan sælges på nettet, og de danske virksomheder har i voksende grad fået øjnene op for det potentiale, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

Særlig adgang til det bedste
Danish Crown forklarer, at webshoppen Dyrbar.dk er skabt for at give danskerne adgang til at handle fra det, slagterikoncernen kalder Guldrummet. 

- Dyrbar.dk har sit udspring fra Guldrummet. Nu er vi klar med de allerbedste produkter direkte til forbrugerne, siger Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown i en pressemeddelelse.

Mad og dagligvarer hitter

Kigger man lidt nærmere på, hvad det er, der driver stigningen i den danske handel på nettet, er det blandt andet mad.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at andelen af danskere der køber dagligvarer/madvarer online er steget er steget 59 procent mellem 2015 og 2019. 

- Danskerne bruger stadigt oftere nettet, når de handler ind. Det er både via de virtuelle supermarkeder som Nemlig.com og Coop.dk og de efterhånden mange udbydere af måltidskasser, siger branchedirektøren for DI Handel.

I 2019 var det cirka 8 procent af danske virksomheders omsætning, der kom fra e-handel, hvilket er en stigning på 60 pct. i forhold til 2015.

Danish Crown oplyser, at eftersom slagterikoncernen ingen erfaringer har med at sælge direkte til forbrugerne, har den derfor heller ikke en klar målsætning for omsætningen på årsbasis.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125